فراتر از دیپلم

اینجا سخن از مردی است که نتوانست بین دلستر و ترانه مورد علاقه اش یکی را انتخاب کند.
مردی خسته
مردی که اسهال داشت و دارد

تو این پست خواستم اگه چادری هستین بیاین مسالمت آمیز صحبت کنیم باهم و یکم بیشتر با دیدگاه های هم آشناشیم.

تو دو پست قبلی با یه خانوم چادری صحبت کردم و در پست قبل هم نظر یه خانوم مخالف چادر رو خوندیم، این پست یه خانوم چادری دیگه باهام همصحبت شده و یکم هم اوضاع داشت بیریخت میشد که کنترل کردم!

فکر میکنم کم کم به دیدگاه کلی از اونچه در تفکرات زنهای چادری میگذره رسیده باشم، یکی دوتا پست دیگه اینطوری بیشتر منتشر نمیکنم و پنجشنبه هم با یه پست از موضوع فرهنگ نو چادر رو کلا میزارم کنار!



من: چرا چادر میپوشی؟

ناشناس: الان چادر میپوشم چون بهش عادت کردم و راحتم باهاش، وقتی انتخاب کردم چادری بشم شاید یکم جوگیر بودم، اطرافیانم که دوستشون داشتم چادری بودند و حس میکردم با چادر حس بهتری خواهم داشت.


الان خوشحالی پس که چادری ای؟

نمیدونم.


قلبا اگر احساسات مذهبی نباشه دوست داری که چادر بپوشی؟

چادر از مذهب میاد اگه مذهب و حس درونیش نباشه قاعدتا چادر هم نیست.


[چند عکس از زنان اروپایی بدون روسری با لباسهای پوشیده میفرستم]

دوستداری اینهارو بپوشی یا چادر؟

بدون حجاب سر یعنی؟ البته اگه چیزی سرش باشه هم نه، این مدلی نمیپوشم.


با چادر راحت تری تا اینها؟

آره بابا.


با اینها راحت نیستی بنظرت؟ با چادر خیلی کارهارو نمیشه انجام داد.

چیزی نیست که تا الان چادر مانعش شده باشه.


به انجام چه کارهایی اقدام کردی که چادر مانعشون نشده باشه؟

سنتور میزنم، اجرای کنسرت داشتم، دیگه چی منظورته؟


بیشتر منظور فعالیتهای فیزیکی و دشواریهاش هست، مثلا اینکه تو گرمای تابستون تو قرن 21 یک انسان دورش رو کامل بپوشونه بره بیرون.

خب آره گرمه!


فعالیتهای تفریحی چطور؟ انواع ورزشها، دویدن، دوچرخه سواری، کوه نوردی و ...

چرا ندوم؟ دوچرخه بخوام سوار شم خب در میارم چادرمو، کوهم بخوام برم خب درمیارم یه مانتوی مناسب تر میپوشم.


اما یه چادریِ واقعی باید همه جا پوشیده باشه، اینطور نیست؟ چادر ارجحیت داره یا دویدن؟

حجاب ارجحیت داره نه چادر، گفتم من منطقم اینه پوشش و حجابم اوکی باشه. چادری ام، متحجر نیستم.


با اینحال و با این دیدگاه برگردیم به سوال اول، چرا اصلا چادر میپوشی پس؟

خب میگم بیشتر بحث عادته.


میگی چادری ای و متحجر نیستی، بنظرت چادر میتونه مدرن باشه؟

نه.


آدم مدرن سنتهای بیهوده قدیمی رو کنار میزاره، تو با اینکه محدودیتهای چادر رو قبول داری چرا کنار نمیزاریش؟

بیهوده نیست، تو خیلی چیزها راحتترم.

توضیح بده.
خیلی بده که من حجاب میکنم چون توی مرد بهم حمله میکنی، ولی وقتی من نمیتونم توی مرد رو عوض کنم، بهتره خودم رعایت کنم.

-اقرار میکنم جواب سوال قبلی بهم برخورد و باعث شد سوالهای بعدی رو مثل سوالهایی که از بقیه میپرسم صرفا به جهت درک دیدگاه طرف مقابلم نپرسم و هدفم تغییر کرد به تخریب دیدگاه طرف مقابل-
میدونی تو کشورهایی که پوشش آزاد دارند مشکلات فرهنگی این چنینی ندارند؟ -حتی در بین کشورهای مدرن اونهایی که تشکلات مذهبی قوی تری دارند و اونجاها هنوز دین و مذهب جدی گرفته میشه آمار تجاوز، طلاق و امثالهم از باقی کشورهای مدرن و متمدن بیشتره-
نمیدونستم ولی  خب کاملا طبیعیه، چون اونجا چیزی زوری نیست مثل اینجا.

و اینکه حس نمیکنی این حرفت 1)توهین به خودته و اینکه خودت رو سوژه جنسی ببینی و 2) توهین به منه که رسما میگی من حیوونم و چادر نداشته باشی امن نیستی!
من خودمو سوژه نمی بینم عموم مردا خانم هارو سوژه جنسی میبینن.

میدونی که این حرف قابل اثبات نیست؟
تو ایران قابل اثباته!

حرفهای متناقضی میزنی.
چه تناقضی؟

میگی باید پوشش داشته باشی تا از من در امان باشی درعین حال قبول داری جایی که پوشش رعایت نمیشه شرایط فرهنگی و اجتماعی بهتره!
نه من اینو نگفتم!

درمورد اینکه میگی مردهای ایران اینطورین، یعنی مردهای ایران وحشی ان؟
بله، بخاطر تربیت غلط و محدودیتهای زیاد.

چادر یکی از همون محدودیتها نیست؟
نه چه ربطی داره، محدودیت یعنی این: مثلا من میشناسم کسایی رو که جلو پدر و برادرشونم حجاب دارن، استین کوتاه نمیپوشنو این چرتو پرتا، خب این مرد رو حریص میکنه!

الانم که داری میگی پوشش زن باعثشه!
میدونی چیه تو میخوای بگی چادر بده، باشه بده.
  • محمود دوم

چادر

نظرات (۱۱)

این خانوم هم جواباشون باهم تناقض داره:)
+شما اسم طرفو بزار.اسم وبلاگشو.باور کن ترورشون نمیکنیم:دی

پاسخ:
حرفای منو خوب نوشتی هااا:)
جز یکی دو قسمتش که ابهام ایجاد کرده. 
:) اسممو به کسی نگی هااا. آوار میشن تو وبم.


این کامنت یکی از بچه هاس، پرسیدم ازشون اسمشونو منتشر کنم یا نه، فقط اینکه وبهای همشون قابل احترامه و از بچه های خوب بیانن.
  • یــاسـᓄـךּ ●‿●
  • چیزی نزده بود احیانا ؟؟؟!!!
    پاسخ:
    نمیدونم والا :)
    :|
    اعتقاد قلبی رو چی تعریف میکنن دقیقا؟:/
    پاسخ:
    کلا کانسپت عجیبیه.
    * فکر میکنم شما با این طرح،  به دیدگاه کلی زنهای چادری می‌رسید. ولی به دیدگاه درست نمیرسید.چون چادریها تا دلتون بخواد انواع و اقسام علت‌های مختلف واسه پوششون دارن.... خییییلی ها از روی عادت، خیلی ها اجبار، خیلی‌ها جوگیری، خیلی‌ها واسه شغلشون یا واسه اینکه به چیزی برسن.... منِ چادری که تا حالا یک عاااالمه چادری دیدم و با نظراشون آشنا شدم، فقط درصد خیلی کمی دیدم که قلبا چادر رو قبول کرده باشن... در نتیجه، فقط درصد خیلی کمی هستن که میتونن جواب‌های قابل قبول و قابل استنادی بدن... در نتیجه تر اینکه نتیجه گیری از یه نمونه کوچیک از یه جامعه بزرگ، صرفا ما رو به نتیجه‌ی رایج‌تر میرسونه و نه نتیجه‌ی درست‌تر.... همین دیگه.... و یه نکته دیگه هم اینکه ما هرچقدر سعی کنیم با مسائل به صورت خنثی و بدون موضع برخورد کنیم، بازم تهش موضع خودمونو تو کار دخالت میدیم.... مگر کسی واااقعا تسلط خیییلب بالایی رو افکارش داشته باشه، که این افراد واقعا قابل تحسینن اگر وجود داشته باشن.
    :)
    پاسخ:
    از بهترین روشهای بررسی دیدگاهی پرسیدن اون از افرادیه که اون دیدگاه رو دارن، این ایده رو به باطل بین باور مردم انداختن و ایجاد کردن که هر کانسپتی که ریشه اسلامی داشته باشه درسته، اگر نتیجه بد داده بخاطر بد بودن ماست، درصورتی که اینطور نیست.
    به چی میخوای برسی با این سوال و‌جوابا؟! :)
    فقط داری اعصاب خودتو بهم میریزی!:)
    الان مشکل  این نیس که چرا کسیکه بخواد  با هر اعتقاد و‌دلیلی که داره چادر بذاره میذاره،مشکل اینه چرا کسی که حجابو قبول نداره مجبوره که رعایتش کنه!
    پاسخ:
    گفتم که ...
    نه بابا من ارومم :))
    بخاطر همین موضوعه که بقول (خانوم چادری #2 ) اینکه هرکس دوست داره هرچی بپوشه میتونه بپوشه حرف بی معنی ایه اینجا، چون خلاف فرض باحجاب بودن برقرار نیست تو این مورد.
  • مجسمه ی متحرک
  • کار جالبی کردی. خوب بود. مخصوصاً این مصاحبه ی آخری. اگر بخوای به نتایج عمیق تری برسی باید تعداد مصاحبه هاتو بیشتر کنی.
    ولی در همین حدم که انجام دادی می شد فهمید که چادر "انتخاب" نبوده براشون، یه چیزیه که در بهترین حالتش شده تقلید کورکورانه از سنت های پیشین.
    پاسخ:
    دوتا دیگه برای انتشار دارم و بازم هست ولی دیگه نمیخوام ادامه بدم، میشه سایت مخالفت با چادر :))
    عه من این سری پستا رو ندیده بودم.
    خوندم همه رو.
    جالب بود.
    در ضمن بنظرم بهتره وقتی خود نویسنده هنوز نتیجه گیری ای نکرده، نیایم وسط و از سه تا مصاحبه چنان نتیجه گیری یک طرفه ای انجام ندیم!!!
    به اقا یا خانم مجسمه متحرک -_-
    پاسخ:
    اصلا خودم نیومدم مستقیم یه پست بنویسم که اینطوری خشن و سرد بحث ایجاد نشه، که بهرحال شد، نمیدونم چرا، من قصدم صرفا بیان دیدگاه بود و همه بیایم بخونیم و برداشت خودمونو داشته باشیم
    راستی میشه با منم مصاحبه کنی؟ :دی

    چادری نیستم.
    پاسخ:
    واقعا خوشحال میشدم ولی همونطور که گفتم تو جواب یه کامنت دیگه 2-3تا دیگه دارم و میخوام همه رو تو یه پست منتشر کنم و دیگه بزارم کنار، اما اگر درمورد خاصی حرف خاصی هست که کسی نزده واقعا خوشحال میشم تو کامنت بهمون بگی :)
    سلام:)
    من یه خانومیم که عمیقا علاقه مند به پوشش چادر هستم و برای پوششم دلیل منطقی دارم
    با من صحبت کنید
    پاسخ:
    همونطور که تو کامنتهای قبلی گفتم 2-3 مورد دیگه هست که پست نکردم و میخوام دیگه این بحث رو تموم کنم اما اگر حرفی هست که کسی نزده واقعا خوشحال میشم تو همین قسمت کامنتها درمیون بزاری.
  • مجسمه ی متحرک
  • به خانوم فاطمه .ح
    متنی که تولید می شه و در اختیار مخاطب قرار می گیره یعنی امکان اظهار نظر وجود داره. نویسنده برای دیوار ننوشته و حدیث نفس نکرده که کسی حق اظهار نظر نداشته باشه. نظرات هم طبیعتاً متفاوته. نظری که با نظر ما زاویه داره دلیل نمی شه که دری وری باشه. و در ضمن، من گفتم از همین سه تا مصاحبه می شه اینجور فهمید نه این که هرکس چادریه اینجوریه.
    بهتره بری بزرگ شی بعد بیای نظر بدی.
    پاسخ:
    مطمئنم منظور بدی نداشته از حرفش و خواسته برداشت شتابزده نداشته باشیم، بهرحال نظرشما کاملا قابل احترامه و حرف رو هوایی هم نیست، اینکه ما داریم بحث میکنیم یعنی یه جای کار میلنگیده دیگه، اگه بهترین پوشش بود که بحث نمیشد، اینکه اینهمه آدم بدون توجه به این بحثها چادری باشه نشون میده حداقل درصد قابل توجهی صرفا درگیر سنت شدن، همین
    این برمیگرده به اینکه آیا اسلام رو قبول کردیم یا نه. کسی که قبول کرده یعنی به نظرش درست بوده (:
    مثلا الان شمام به نظرتون همه‌ی نظراتتون درسته. چرا؟ چون عمیقا قبولشون دارید. یا من، یا هرکس دیگه. حالا کسی که اسلام رو قبول کرده مسلما به نظرش همه چیزش درسته و خب این نظرشه. میتونه برای بقیه این صدق نکنه، پس نمیشه گفت این صرفا درست نیست چون ما باهاش مخالفیم. 

    * بحث‌های سیاسی (که البته واقعا مزخرفن) و بحث‌های مذهبی، به نظرم هیچ وقت نمیتونن تو فضای مجازی به نتیجه برسن. البته کار شمام واسه راه انداختن یه بحث نبوده(چیزی که زیاذ بوده تا حالا، همین بحثای بی‌نتیجه بوده) در کل اینکه حاضر میشید بشینید پای نظرات مخالف باهاتون جدا قابل تقدیره:) خیلی‌ها هستن که حتی نمیتونن نظری مخالف با خودشونو تحمل کنن:) موفق باشید(: 
    پاسخ:
    نه اصلا اینطور نیست، بر چه اساسی میتونی بگی من فکر میکنم همه حرفام درسته؟ خودم که تا حالا چندین بار گفتم من اصلا نمیگم حرفهام درسته :)) من نه تنها فکر نمیکنم که مطمئنم درصد بالایی از دیدگاه هام اشتباهه و با دیدگاه انتقادی به خودم روز به روز تلاش میکنم انسانتر از دیروز باشم، پیشفرض های تعصبانه مذهبی درمورد همه قابل بسط نیست، خیلی -بنظرم- جاهلانه و ابلهانست که کسی بگه من چون اسلام آوردم دیگه نباید درمورد هیچ چیز فکر کنم!
    درمورد هر دیدگاهی و ایدئولوژی ای نظر موافق و مخالف وجود داره، اما حقیقت عوض نمیشه، اینکه ما دنبال حقیقت دیدگاه ها باشیم و اونهارو نقد کنیم بی ارزش و بی هدف نیست.
    مرسی، اما من قصدم ایجاد بحث نبود که به دوستان مذهبی برخورد و شروع کردن به توجیه خودشون و دیدگاهشون و حقیقتش هم من رو اذیت کردن با کامنتها و بحثهای مسخره، وقتی هم که کسی کامنت میده نمیشه جواب نداد که ...
    اما درکل مباحثه چیز بی هدفی نیست، من شاید تو بازه زمانی 5-6سال پیش خشک مذهبی بودم و 4صبح بیدار میشدم تا نمازصبح رو در مسجد بخونم، با همین بحثها مسیر سنتی بودن رو کنار گذاشتم

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.