فراتر از دیپلم

اینجا سخن از مردی است که نتوانست بین دلستر و ترانه مورد علاقه اش یکی را انتخاب کند.
مردی خسته
مردی که اسهال داشت و دارد

تو این پست خواستم اگه چادری هستین بیاین مسالمت آمیز صحبت کنیم باهم و یکم بیشتر با دیدگاه های هم آشناشیم، هنوزم خیلی خیلی خوشحال میشم اگر چادری هستین بیاین و صادقانه از حستون بهم بگین.

تو پست قبلی با یه خانوم چادری حرفیدم، این پست صحبت من با یه خانوم مخالف چادر هست:

من: چرا مخالف چادری؟

ناشناس: چون چیز بیخودیه.

خب بنظرت یه آدم چادری با این جواب قانع میشه؟ بیشتر توضیح بده.
خب ببین اگه بخوای از نظر تاریخی چادر رو بررسی کنی بحث مفصلیه اگر بخوای زمینه های اجتماعیشو بررسی کنی بلکه مفصل تر حتی، اما خب، چرا چادری نیستم؟ خب بخاطر اینکه چادر الان بخشی از اعتقاد آدمهارو تشکیل میده و نشون از مذهبی بودن آدمها داره و از اونجایی که من مذهبی نیستم و از دید اجتماعی هم نیازی به چادر نمیبینم درنتیجه بنظرم یه چیز بیخوده.

یعنی کسی که مذهبی نباشه ممکن نیست چادر رو پوشش انتخاب کنه؟ اما کسایی که چادری ان میگن حتی جدای مذهب علاقه دارن به خود چادر، نظرت دراین مورد چیه؟
خب احتمالش خیلی کمه، اگر بخاطر مذهبش چادر رو انتخاب نکرده باشه به احتمال خیلی زیاد بخاطر بعد اجتماعیش یا ابعاد شغلیش انتخاب کرده چادر رو چون تو خیلی از ارگانهای دولتی قطعا باید چادر بپوشی که بتونی کار کنی. اینی هم که میگن واقعا چادر رو دوست دارن و بخاطر اجبار و اینا نیست بازم پس زمینه مذهبی داره، چون من ندیدم کسی رو که مذهبی نباشه و چادر بپوشه یا بگه چادر رو دوست داره، تمام کسانی که من دیدم چادر میپوشن یا مذهبین یا بخاطر شغلشون بوده که بعد از تموم شدن کارشون هم چادر رو درمیارن اونها.

نظرت درمورد محدودکننده بودن حجاب و اون قضیه شکلات پوشیده چیه؟
قضیه شکلات چیه دیگه؟

این دیدگاه رو بیان میکنن که دور شکلاتی که پوشیده شده باشه مگس نمیره.
عجب، نمیدونستم ... ببین، چادر یک نوع پوششه که آدمها مختارن به انتخابش اما خب بخاطر نوع پوشش چادر طبیعیه که یکسری محدودیت ها همراهش باشه، درمورد شکلات پوشیده و مگس و اینا هم من بهش کاری ندارم، این حرفها حرفهای مستدل و مستندی نیست بیشتر شبیه شوخی میمونه، اما چادر خب قاعدتا دست و پای خانومهارو میگیره، بنظرمن محدودکنندست بله، اما مهمتر از اون اساسا ضد حقوق انسانی زنه، حق انسانی زن اینه که نه بعنوان جنس زن بودن بهش نگاه بشه نه بعنوان جنس مونث، بلکه مثل یه انسان بهش نگاه بشه، مثل مرد، اونوقت میتونه مثل مرد روش باز باشه و پوشیده نباشه، یعنی دید انسان گونه ای به زن نداره حجاب، دید سکسوالیته داره به زن حجاب.

با حفظ احترام به کسی که پوشش چادر رو انتخاب کرده (چون هرکس مختاره به انتخاب پوشش خودش) وقتی یه زن چادری میبینی حس خاصی پیدا میکنی؟
خب من دوره های فکری مختلفی داشتم وقتی دانشجو بودم بشدت از خانومهای چادری متنفر بودم چون میگفتم حقوق زنهارو زیر پا میزارن و نماد واضح سرکوب زن هستند اما بعدتر دیدم نه خیلی مسئله گسترده تریه نمونه بارزش همون بعد شغلی و اجتماعیه و بخش کوچکش اعتقادیه، اما باز هم فکر میکنم حجاب به هرنحوی رو هرکسی میخواد میتونه انتخاب کنه چون هرکس باید مختار باشه در پوشش خودش اما در جامعه ما سخن گفتن از آزاد بودن پوشش بیهوده و یاوه است چون حکومت سکولاری نداریم، تو حکومتهای سکولار که حکومت و مذهب جدان و حکومت نمیاد روی پوشش مردم با دید مذهبی نظارت کنه آره این حرفها معنی داره، اما اینجا نه، کلا حجاب یه مسئله سیاسی شده.


[چند عکس از زنان اروپایی بدون روسری با لباسهای پوشیده میفرستم]
اینها یا چادر؟ درمورد اینهم نظر بده که خانومهای چادری میگن به نسبت اینها با چادر راحت ترن.

قطعا اینها، امکان نداره چادر بپوشم، خیلی هم ظاهرشون خوبه. خب چمیدونم حتما با چادر راحت تره دیگه، اما خب احتمالا برمیگرده به علم روانشناسی، چنان ما زنهارو محدود کردن که گمون میکنیم تمام برآمدگی های بدنمون باید پنهان بشه برای همینه اینا میگن با چادر راحت ترن چون فکر میکنند که این برآمدگیها باید پنهان بشه و انگار یه چیزی خارج از وجودشونه یا یه چیزی تحمیلی به وجودشونه.

مرسی
خواهش میکنم
  • محمود دوم

چادر

نظرات (۸)

، چنان ما زنهارو محدود کردن که گمون میکنیم تمام برآمدگی های بدنمون باید پنهان بشه برای همینه اینا میگن با چادر راحت ترن چون فکر میکنند که این برآمدگیها باید پنهان بشه و انگار یه چیزی خارج از وجودشونه یا یه چیزی تحمیلی به وجودشونه.
لایک👍
منم دیشب به همین پی بردم دقیقا
پاسخ:
من دیشب با یه نفر دیگه صحبت کردم، که میگه مجبوره اینطور پوشیده باشه و زیاد علاقه ای به چادر نداره چون اگه اینطور نباشه مردها امنیتش رو از بین میبرن، متاسفانه اجازه ندادن کل بحث رو پست کنم، خیلی جالب بود برای خودم.
  • یــاسـᓄـךּ ●‿●
  • :))
    پاسخ:
    :)
    این خانوم گویا اعصاب معصاب ندارن:)
    +ببین شما متنفری از چادریا.یعنی از من متنفری.بعد من چطوری میتونم فکر کنم که قصدت فقط فهمیدن عقاید ماست؟!من حاضرم به سوالا جواب بدم.اما باید  اسم اون کسی رو که داره جواب میده بنویسی.وگرنه ما فکر میکنیم از خودت در آوردی:))
    پاسخ:
    بهرحال من هم دیدگاه خودم رو دارم و منطق ضعیفی هم پشتش نیست، منطق قویتری برام ارائه بده تا اقرار کنم که اشتباه میکردم. اگر واقعا خیال میکنی از خودم درمیارم خصوصی بده بگم هرپست کیه و بری از خودشون بپرسی :)
    راستی این خانوم که خیلی آروم و منطقی نظر داده، نداده؟
    کجای جوابش به سوال اول منطقیه؟!
    جوک نگو!
    پاسخ:
    سوال اول که شخصیه، بهرحال من قصدم از این نوع سوال و اینا این بود که بحث راه نیوفته و الا خودم از دیدگاه خودم یه مطلب مینوشتم و نظرمو میگفتم، با اینحال بی منطق هم نیست، میگه مذهبی نیست و پس چادر براش بی معنیه.
    عجب! 
    پاسخ:
    :))
    :/
    مسئله اینه با کسی که از چیزی متتفره نمیشه منطقی حرف زد چون فقط حرف خودشو میزنه من به دلیل اینکه در خانواده ی مذهبی بودم به چادر علاقه مند شدم در بچگی بله ولی این دلیل براین نیست که بقیه هم به همین دلیل باشه من میشناسم کسی که خانواده ش کلا مخالف بودن ولی حتی چادرش رو سفت و سختر از من میگیره ربطی نداره 
    و برآمدگی های بدن دیده بشه بله همچین آدمی خب براش حتما مهم نیست اگه کسی بخواد بهش دست درازی کنه چون خودش در معرض دید گذاشته و چراغ سبز برای کسایی که نفسشون قوی نیست که محافظت کنند .
    نمیدونم چرا هیچکس این موضوع رو درک نمیکنه که یک زن زنه و باید به خودش احترام بزاره چرا باید مثل مرد باشه مگه ما چی کم داریم ازشون 
    و به نظرم هرکس با پوشش و رفتارش شخصیت خودشو نشون میده و میزانی که به روح و جسمش احترام گذاشته و من شاید نظرم قدیمی باشه ولی قلبا عقیده م اینه که کسی که باهاش ازدواج میکنم باید زیبایی های منو ببینه 
    چون اگه همه ببینن بعد اون وقت ازدواج چه معنی میده اونجوری من هیچ چیز اختصاصی برای همسرم ندارم هیچ چیز کشف نشدنی 
    ...کمی منطقی تر به قضیه نگاه کنیم و بیطرف و بدون دید بد و تنفر 
    مشکل ما اینه همیشه همه چیز رو مقایسه میکنیم و همیشه مقایسه همه چی رو نابود میکنه و رو اعتقاد ما تاثیر میزاره 
    این جور اعتقادات فقط نشات گرفته از مقایسه با کشورهای اروپاییه 
    مثال نزدیکش تو مدرسه وقتی بچه ها میرن کلاس خصوصی و اون معلم و دوست دارن هعی تو مدرسه میگن این معلم خوب نیست و اشتباه درس میده ولی شاید واقعا اینطور نباشه و این روش درس دادنه که فرق کنه چون همه شبیه هم نیستن ماهم یک ایرانی هستیم نه اروپایی و اعتقادات و زندگی خودمون رو داریم نخواهیم که یکسان باشیم
    پاسخ:
    ممنون از بیان دیدگاهتون
    اگه همه ببینن بعد اون وقت ازدواج چه معنی میده اونجوری من هیچ چیز اختصاصی برای همسرم ندارم هیچ چیز کشف نشدنی 
    ببخشید ولی من با این قسمت کامتتون مشکل دارم.
    ما ازدواج نمی کنیم که با زیبایی هامون همسرمون رو شگفت زده یا سورپرایز کنیم،مثل این میمونه که بگید هدیه مون رو کادوپیچ کنیم تا طرف مقابل،سورپرایز بشه.خب این یعنی ما زن ها هیچیم؟
    ما ازدواج می کنیم تا با همسرمون آرامش بگیریم(بنا به گفته ی خود قرآن)،همسرمون قراره همدممون باشه،قراره پا به پای هم برای آیندمون بجنگیم.
    باور کنید ما زن ها هم انسانیم،پس لطفا خودتون رو دست کم نگیرید، شما کالا نیستید،شما انسانید.
    پاسخ:
    تحقیقات نشون میده بدنتون هم برای همسرتون بزودی تکراری میشه، شخصیت، همراهی و عشقه که باید ناب باشه نه بدن.
    واقعا خیلی درد آوره که از یه قسمت متن یه چیز پررنگ میکنین با اون مخالفت میکنین.... من منظورم اون چیزی نبود که شماها گرفتین اون همه حرف زدم :/
    بله ماها کالا نیستیم که بخوایم با بدنمون واسه طرف مقابل لذت بخش و ... باشیم 
    و اونم تکراری میشه من اینجوری میپسندم و اگه شما این علاقه م رو به عنوان کالای جنسیتی میبینید دیگه باهاتون بحث نمیکنم چون ما هرچی میگیم میگید کالای جنسیتی درحالیکه تو فکرماهم اصلا همچین فکری نیست 
    باشه هرکس یه دیدگاهی داره و این مخالفت شماهم دیدگاه شماست منم حرفی ندارم موفق باشید 
    خیلی خوبه که با اینکه از چادرها متنفرید ولی دارید صحبت میکنید 
    ولی بهتره شما بگید خودتون چرا متنفرید 

    پاسخ:
    بخدا من قصد بحث با دیدگاه های شمارو ندارم، لطفا پستهارو بخونین و برداشتتون رو داشته باشید، من مسئول حرفهایی که تو پستها زدن نیستم، اگر میخواستم چنین کامنتهایی رو که سطح منطق و نوع تفکرش کاملا متضاد با منه رو جواب بدم یه پست با دیدگاه خودم از چادر مینوشتم، اما هدفم این نیست، هدفم این بود که نظر چندخانوم چادری و بی چادر رو بخونیم و هرکس برداشت خودش رو داشته باشه
    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.